Ondersteunen schoolleiders!
Recent schreef de minister in een kamerbrief naar aanleiding van het onderzoek over doelmatigheid van de inzet van middelen in het onderwijs (rapport McKinsey) het volgende: “Uit het onderzoek van McKinsey blijkt wederom dat goede schoolleiders cruciaal zijn voor de kwaliteit en kwaliteitsverbetering in hun school. Niet voor niets is de schoolleider al geruime tijd speerpunt van het OCW-beleid en is er samen met sectororganisaties uit het po en vo onder meer ingezet op de ontwikkeling van een schoolleidersagenda po en vo, structurele professionalisering en beroepsontwikkeling. Ik zie dat door schoolleiders elke dag keihard wordt gewerkt en dat zij de afgelopen tijd (mede door de coronacrisis) veel uitdagingen het hoofd hebben moeten bieden. Daarom wil ik ze de komende tijd extra ondersteunen”.
Als netwerk van schoolleiders zijn we betrokken bij deze ontwikkeling die tot doel heeft het versterken van de positie van schoolleiders en het ondersteunen van verdere professionalisering van schoolleiders. Omdat dit een speerpunt is voor OCW en de VO-raad zijn er tal van ontwikkelingen en activiteiten om dit te realiseren. Zo is er aandacht voor de schoolleidersbeurs, de positie van de schoolleider in het SHRM- beleid, de rol van de schoolleider bij met maken van strategische keuzes binnen een bestuur, versterking van de positie van de schoolleider binnen de sector, het herziene beroepsprofiel en de vraag hoe de positie van de schoolleider versterkt kan worden in de CAO. Daarnaast worden er verschillende onderzoeken gedaan, bijvoorbeeld naar de arbeidsmarktpositie van schoolleiders en de begeleiding van startende schoolleiders. Met betrekking tot het laatste onderzoek de volgende oproep!
Begeleiding startende schoolleiders
Schoolleiders vervullen een onmisbare functie in het Voortgezet Onderwijs en daarom is het van belang om de komende jaren voldoende nieuwe schoolleiders aan te trekken en te behouden door ze goede begeleiding aan te bieden. Het ministerie van OCW heeft, i.s.m. de VO-raad, SRVO, VO-academie en Netwerk van Schoolleiders, onderzoeksbureaus Ecorys en MOOZ gevraagd onderzoek te doen naar de begeleiding van startende schoolleiders.
Het onderzoek heeft als doel meer inzicht te krijgen in de achtergronden en behoeftes aan begeleiding van startende schoolleiders. Daarnaast willen we met dit onderzoek meer zicht krijgen op effectieve vormen van inwerken en begeleiding van startende schoolleiders.
De vragenlijst is bedoeld voor startende schoolleiders: schoolleiders uit zowel het middenmanagement (teamleiders, afdelingsleiders, locatieleiders, etc.) als het eindmanagement (eindverantwoordelijk schoolleider, rector, bovenschoolse schoolleider) met maximaal 2 jaar werkervaring in deze functie.
De vragenlijst kan ingevuld worden via deze link (https://chkmkt.com/startendeschoolleiders).
Invullen van de enquête duurt ongeveer 10 minuten.
We hopen dat u ondanks de hectiek die het coronavirus met zich mee brengt, toch tijd wilt nemen om uw mening en ervaring als startende schoolleider met ons te delen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureaus MOOZ en Ecorys. Als u vragen heeft over het onderzoek, zullen we die graag beantwoorden. U kunt uw vraag stellen door een e-mail te sturen aan: info@moozonderzoek.nl.
Comments are closed.