Inleiding
De middag stond in het teken van ontmoeting, inspiratie & kennisdeling om op die manier regie te houden over een (gezamenlijke) professionalisering. Deze regie is belangrijk voor de verankering van het register, een bijdrage te (blijven) leveren aan de beroepsgroepvorming en te zorgen voor de versterking van de kwaliteit van het schoolleiderschap.
Tijdens de SRVO bijeenkomst stonden drie thema’s centraal:
- Certificering
- Herregistratie
- Groei van het register
Impressie van de thema’s Herregistratie en Certificering
Tijdens de verkennende sessies rondom Certificering en Herregistratie stonden per thema vier vragen centraal.
De vier vragen voor herregistratie waren:
- Vraag 1: Nadere eisen stellen aan de eerste registratie?
- Vraag 2: Voorwaarden verbinden aan de thema’s waarop schoolleiders zich ontwikkelen?
- Vraag 3: Hoe kunnen schoolleiders ontwikkeling laten zien?
- Vraag 4: Normen voor ontwikkeltijd?
De vier vragen voor certificering waren:
- Vraag 1: Waarom valideren?
- Vraag 2: Welk aanbod valideren?
- Vraag 3: Op grond van welke criteria valideren?
- Vraag 4: Wie gaan er valideren?
Algemene uitkomsten
Impressie van het thema Groei van het register
Tijdens deze verkennende sessie stonden 3 stellingen centraal. Aan de hand van de stellingen is er input gegeven die gebruikt kan worden om zowel de website als het register zelf verder invulling te geven.
In beide sessies kwamen dezelfde stellingen aan bod, maar met een andere insteek. In de eerste sessie was het vooral ideeën ophalen n.a.v. de 3 stellingen. In de 2e sessie was het vooral aanvullingen geven op de uitkomsten van de eerste sessie.
De drie stellingen waren:
- Stelling 1: Het register helpt mij om systematisch te werken aan mijn eigen ontwikkeling
- Stelling 2: elke website is een goede website
- Stelling 3: Mijn registratie bijhouden kost tijd en die tijd heb ik niet
Algemene uitkomsten
Een aantal schoolleiders worstelt nog met de meerwaarde van het register en vindt het lastig om mee te denken over de invulling van het register. Er waren goede discussies n.a.v. de 3 stellingen waarbij diverse ideeën bovenkwamen. Veelal werd er ook buiten de stellingen gediscussieerd, zodat er ook breder input werd gegeven.
Een drietal opvallende zaken die uit beide sessies naar voren kwamen zijn:
- Enkele schoolleiders benoemden het dilemma van de teamleider die wel het werk doet van een schoolleider maar niet officieel de positie van schoolleider heeft (o.a. coördinator);
- Vele schoolleiders zijn op zoek naar een landelijk portal waar alle informatie te vinden die schoolleiders nodig hebben. Denk aan het register, opleidingscatalogus, platform, Q&A omgeving, archief, literatuuraanbod, community/ontmoetingsplek, nieuwsitems/nieuwsbrief, zoekmachine, vacaturebank, etc.
- Aandacht hebben voor de verschillen tussen scholen. Kleine scholen versus scholengemeenschappen met dependances, rectoren en bestuurders versus teamleiders, stedelijk gebied t.o.v. platteland.
Foto impressie
Comments are closed.