Waarom?
Het streven naar hoogwaardig, kwalitatief en toekomstgericht onderwijs op weg naar een kennismaatschappij vraagt om krachtig leiderschap van een zelfbewuste beroepsgroep. Een beroepsgroep die zowel met betrekking tot professionalisering als haar positie (arbeidsvoorwaarden en rechtspositie) de leiding in handen neemt. Het Netwerk van schoolleiders gelooft in het belang van deze twee ontwikkelingen en neemt de voortrekkersrol hierin.
Toekomstgericht onderwijs vraagt op alle niveaus veel van de professionaliteit van de medewerkers. Om dit te realiseren, is het creëren van een professionele leergemeenschap binnen de scholen essentieel. Vanuit relatie, competentie en autonomie werken aan versterking van het onderwijs. Hierbij is sprake van synergie op alle niveaus, van leerling tot bestuurder. Tegelijk heeft iedereen altijd een mening over het onderwijs en is de druk vanuit de verschillende stakeholders op het onderwijs groot. De schoolleider heeft hier een sturende rol in. Hij/zij wordt niet voor niets het boegbeeld van de school genoemd. Richting, ruimte en ruggensteun geven aan teams/afdelingen, deelschool of het geheel in een hybride omgeving vergt veel van een schoolleider. Door de toenemende complexiteit en de steeds hogere eisen die er aan het onderwijs en de mensen die er werken worden gesteld, neemt de verantwoordelijkheid van de schoolleider toe. Bestuurders komen meer op afstand te staan waardoor de rol en de positie van de schoolleider steeds belangrijker worden. De intrinsieke motivatie om aan zijn of haar professionalisering te werken was al groot, maar het steeds complexere werkveld eist een permanente ontwikkeling van de schoolleider. Het is daarom essentieel dat de schoolleiders zelf als beroepsgroep hierbij gezamenlijk de regie voeren. Dit geldt zowel voor het bepalen van de belangrijke leergebieden als voor de inrichting van het schoolleidersregister. Belangrijk is dat er rekening wordt gehouden met de dynamiek van het vak en dat professionaliseringsactiviteiten aansluiten bij de fase van ontwikkeling en de context van de school.